زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی کمتر از مردان به اهداف درمانی خود دست می یابند

27سپتامبر 2021- بر اساس یک مطالعه بین المللی ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت(EASD) ، که شامل 10هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود، زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی یا در معرض خطر ابتلا بهCVD ، کمتر از مردان به اهداف درمانی توصیه شده، دست یافتند. با این وجود، زنان کمتر پیامدهای نامطلوب CVD بجز سکته مغزی، را تجربه کردند .نویسندگان معتقدند که به درک بهتری از تفاوت های جنسیتی، برای بهبود اجرای مراقبت های توصیه شده بمنظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2، نیاز است.

دکتر Giulia Ferrannini، نویسنده ی اصلی این مقاله، از موسسه کارولینسکا، می گوید: علیرغم شواهد موجود مبنی بر مزایای مدیریت عوامل خطر قلبی عروقی (مانند کاهش فشار خون و سطح کلسترول) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، تعداد کثیری از زنان، به اهداف درمانی توصیه شده نمی رسند. بیماریهای قلبی عروقی قاتل اصلی زنان محسوب می شوند، اما هرگز به اندازه امروز قابل پیشگیری و درمان نبوده اند. دلایلی که زنان از استاندارد درمانی مشابه مردان برخوردار نیستند، پیچیده است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد تا زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بتوانند به طور موثرتری درمان شوند.

بیماریهای قلبی و عروقی(CVD)،عامل اصلی ناخوشی، کیفیت پایین زندگی و مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. مطالعات قبلی نشان داده اند که دیابت نوع 2 با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و مرگ در زنان بیشتر از مردان، همراه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان به بررسی تاثیر تفاوت جنسیتی در مدیریت عوامل خطرساز و پیامدهای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با تجربه ی قبلی یک رویداد قلبی عروقی و یا دارای عوامل خطر قلبی عروقی، پرداختند.

آنها داده های 9،901 شرکت کننده ی بزرگسال (46 درصد زن ؛ با میانگین سنی 66 سال) در تحقیقREWIND ، را تجزیه و تحلیل کردند. REWIND، یک کارآزمایی چندمرکزی، تصادفی و کنترل شده با دارونما در 24 کشور بود که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 با طیف گسترده ای از خطرات قلبی- عروقی در آن شرکت داشتند و به طور متوسط به مدت 5.4 سال مورد بررسی و فالوآپ قرار گرفتند. سابقه ی CVDدر زنان به طور قابل توجهی کمتر از مردان بود( 20 درصد در مقابل 41 درصد).

محققان استفاده از درمان های محافظتی قلب و دستیابی به اهداف درمانی توصیه شده را در ابتدای مطالعه و پس از دو سال، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها همچنین پس از تعدیل عوامل متعددی که می توانند بر نتایج تأثیر بگذارند مانند سن، سطوح چربی و فشار خون، خطر پیامدهای قلبی عروقی فردی از جمله سکته کشنده/غیر کشنده، حمله قلبی کشنده/غیر کشنده، مرگ قلبی عروقی، مرگ به هر علتی و نارسایی شدید قلبی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

اگرچه اکثر زنان و مردان در ابتدای مطالعه به اهداف درمانی خود برای فشار خون و لیپوپروتئین با چگالی پایین(LDL یا کلسترول بد) رسیده بودند، اما زنان کمتر از داروهای توصیه شده مانند مهار کننده هایACE ، یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین(ARB) ، برای فشار خون (80 درصددر مقابل 83 درصد) ، و از استاتین ها برای کاهش کلسترول (73درصددر مقابل 81 درصد) استفاده می کردند. در طول 2 سال پیگیری، زنان کمتر از مردان به اهداف درمانی کلسترولLDL خود،- صرف نظر از داشتن تجربه ی یک رویداد قلبی عروقی قبلی- دست یافتند.

با این وجود، در کارآزماییREWIND ، زنان کمتر از مردان پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی به جز سکته مغزی، را تجربه کردند: شامل 46٪ کاهش خطر حمله قلبی و مرگ به هر علتی و 38٪ کاهش خطر بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی.

نویسندگان خاطرنشان کردند که این تجزیه و تحلیل ماهیت اکتشافی[1] داشته و تفسیر آن ممکن است با محدودیتهایی همراه باشد زیرا رویکردهای درمانی در جغرافیای مختلف و برای انواع بیماری های قلبی عروقی متفاوت است. آنها همچنین به این موضوع اشاره کردند که در مورد مدیریت عوامل خطر در یک کارآزمایی قلبی عروقی ممکن است استفاده از داروهای محافظ قلب، بیش از حد واقعی در مقایسه با عملکرد بالینی عمومی، ارزیابی گردد.

به گفته ی دکتر فرانینی، حتی در یک کارآزمایی مانندREWIND ، که اکثر افراد از نظر عوامل خطرساز قلبی عروقی خود تحت درمان مناسب قرار گرفتند، زنان مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر از مردان به اهداف درمانی توصیه شده دست یافتند و داروهای کمتری برای محافظت قلبی برای آنها تجویز شده بود. با این وجود، زنان به جز سکته مغزی، در مقایسه با مردان همتای خود، خطر کمتری برای حوادث قلبی عروقی در آینده داشتند، این احتمالاً به دلیل تفاوت جنسیتی در پاتوفیزیولوژی بیماری است. با این حال، مهم است که تمام نابرابری های جنسیتی که در دنیای واقعی وجود دارد و مانع از این می شود که زنان مبتلا به دیابت به اهداف خود نرسند، از جمله زمان تشخیص، استفاده از روشهای تهاجمی خونرسانی مجدد[2] و استفاده از درمانهای توصیه شده، را در نظر گرفت. زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بالای بیماریهای قلبی عروقی هستند و نباید از این موضوع در مدیریت جامعآنها غافل شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210927/Women-with-type-2-diabetes-and-CVD-less-likely-to-reach-treatment-targets-than-men-study-finds.aspx

 



[1]به عنوان تحقیقی برای بررسی مشکلی که به طور واضح تعریف نشده است.

[2]revascularization procedures